Dobrý den, ahoj,
21.2.2023 ve Vílanci u Jihlavy proběhla valná hromada odvětvové sekce automobilového průmyslu OS KOVO. Kromě zástupců zaměstnanců automobilového průmyslu z řad finalistů a subdodavatelů se jako hosté mimo jiné zúčastnili:
předseda odborářů Škody Auto Jaroslav Povšík
zástupci AutoSAP (sdružení automobilového průmyslu) Zdeněk Petzl a Pavel Ešner
předseda OS KOVO Roman Ďurčo.
Zástupci zaměstnanců mimo jiné diskutovali o EURO7 a její dopady na zaměstnanost v celém sektoru automobilového průmyslu. Ve svém příspěvku předseda odborářů ŠA prezentoval dopady EURO7 na automobilku ŠA a postěžoval si nedostatek dílů od subdodavatelů, díky kterým musí zastavovat výrobu. V příspěvku od zástupců AutoSAP byly prezentovány budoucnost a dopady EURO7 na automobilový průmysl v Evropě.
Odboráři se shodli, že současný násilný přechod od spalovacích motorů na elektromobilitu bude mít katastrofální dopad jak na firmy, tak zaměstnanost a v konečném důsledku i ekonomiku států v Evropě.
Samozřejmě jsme se dotkli i žhavého tématu důchody a důchodová reforma v České republice. Všichni zúčastnění odboráři se shodli, že je nemyslitelné, aby lidé odcházeli do důchodu v 68 letech. Zaměstnanci nejen v Automotiv, ale v celém kovoprůmyslu nebudou schopni v tak vysokém věku pracovat. Stát sice ušetří na vyplácení důchodů (možná?), ale vzniknou mu náklady na vyplácení nemocenských dávek za dlouhodobě nemocné a dávky v nezaměstnanosti. Ti co se důchodu dožijí si ho ani řádně neužijí. Zaměstnavatelé již dnes nemají zájem lidi v dělnických profesích ve vyšším věku lidi zaměstnávat, jelikož šílené normy nejsou lidé schopni po 50 roku života plnit a objevují se zdravotní potíže zaměstnanců, které limitují jejich práci. Pokud toto stát nevybalancuje problém s hospodařením státu se nevyřeší.
Tolik ve stručnosti o tématech o kterých se mezi odboráři na valné hromadě odvětvové sekce AS OS KOVO mluvilo.
Stanislav Jindra, předseda VZO OS KOVO RBCB