Dodavatelé už opět fungují, podnik krizi překoná, říká šéf Škody Auto.

Dobrý den, ahoj,

Vřele doporučujeme všem zaměstnancům si poslechnout rozhovor se CEO Škoda Auto panem Schäferem. Poté co jsme si interview poslechli, máme v odborech takový zvláštní pocit, že již nedostatek polovodičů není až tak kritické téma, jak ještě před pár dny, týdny bylo ze všech stran prezentováno a kvůli čemu dokonce byla ze strany zástupců automotive oslovena naše vláda ČR. Ta byla konfrontována s tím, že nehrozí pouze krátkodobé odstávky některých výrob aut (především těch se spalovacími motory), ale dokonce i mnohem delší zastavení výroby ve ŠA až do konce roku 2021. Toto by se následně projevilo i u jejich dodavatelů, kteří by přestali ŠA zásobovat svými produkty v režimu just in time a museli v ten moment řešit co se zaměstnanci, kterým nemohou přidělovat dle pracovní smlouvy práci.

Krátké shrnutí toho hlavního, co byste si měli určitě poslechnout!

— Pan Schäfer v rozhovoru komentuje situaci optimisticky a potvrdil, že poptávka po jejich autech je rekordně vysoká a problémy s nedostatkem polovodičů se v jejich případě daří minimalizovat až tak úspěšně, že do konce roku budou vyrábět jejich auta téměř v běžném režimu a vyjádřil se také, že doufá v zcela běžný režim výroby již v prvním kvartálu roku 2022. Neočekává tedy tak velké problémy s jakými se museli potýkat v posledních dvou měsících.

— Na otázku, zdali by se měli zaměstnanci Škoda Auto bát o práci jednoznačně odpověděl, že nikoliv.

— Mluvil také o rezervách, které by měl každý jejich dodavatel vytvářet, aby byl na podobné problémy lépe připraven.

— Nejsou již kvůli výpadkům v dodávkách polovodičů v krizovém módu jako dříve, kdy plánovali výrobu ze dne na den.

— Ani po zkušenostech z této krize nebude ŠA (VW) usilovat o to, aby si čipy vyráběli přímo a nechají tento segment na svých dodavatelích, se kterými budou pravděpodobně intenzivněji spolupracovat.

— Zmínka byla také o tom, co udělali například v automobilce Hyundai jinak oproti ŠA, když je tento problém s nedostatkem čipů nezasáhl tak výrazně jako právě je? Velice to zkrátím, dle pana Schäfera měli prostě vzhledem ke svému dodavatelskému řetězci v Hyundai štěstí.

— Junst in time je z pohledu Škody Auto stále preferovaný.

— Ponaučení do budoucna? Vytvoří nový koordinační tým přímo na oblast polovodičů.

— Byli jste s výrobci čipů v kontaktu předtím (před touto krizí)? No úplně ne, byli jsme obvykle v kontaktu s těmi velkými jmény v dodavatelském řetězci, Continental, Bosch atd. a ne třeba s Renesas, která vyrábí čipy v Japonsku. Čipy Renesas patří do součástky, která pak patří do součástky od Bosch.

— Jsou na obzoru nějaké další problémy? No doufám, že ne…pořád nás zaměstnává covid, jedeme z vlny do vlny…udržet výrobu v běhu, když už teď máme čipy a vracíme se k rouškám, hygieně, přestávkám byl dost zajímavý rok.

Pokládáme si tedy v závodním výboru KOVO při běžícím kolektivním vyjednávání otázku, do jaké míry tyto optimistické změny v dodávkách polovodičů v automotive ovlivní i situaci u dodavatelů jako jsme my, kde náš zaměstnavatel kvůli těmto rizikům začal vytvářet nejrůznější černé scénáře a se kterými nás aktuálně konfrontuje při kolektivním vyjednávání na rok 2022?

Jak to vnímáte vy, zaměstnanci RBCB?

Dodavatelé už opět fungují, podnik krizi překoná, říká šéf Škody Auto:

https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3395338-dodavatele-uz-opet-funguji-podnik-krizi-prekona-rika-sef-skody-auto

Za výbor ZO OS KOVO RBCB zpracoval místopředseda a člen EC Bosch David Matajs.