Dobrý den, ahoj,
Vřele doporučujeme všem zaměstnancům si poslechnout rozhovor se CEO Škoda Auto panem Schäferem. Poté co jsme si interview poslechli, máme v odborech takový zvláštní pocit, že již nedostatek polovodičů není až tak kritické téma, jak ještě před pár dny, týdny bylo ze všech stran prezentováno a kvůli čemu dokonce byla ze strany zástupců automotive oslovena naše vláda ČR. Ta byla konfrontována s tím, že nehrozí pouze krátkodobé odstávky některých výrob aut (především těch se spalovacími motory), ale dokonce i mnohem delší zastavení výroby ve ŠA až do konce roku 2021. Toto by se následně projevilo i u jejich dodavatelů, kteří by přestali ŠA zásobovat svými produkty v režimu just in time a museli v ten moment řešit co se zaměstnanci, kterým nemohou přidělovat dle pracovní smlouvy práci.
Krátké shrnutí toho hlavního, co byste si měli určitě poslechnout!
— Pan Schäfer v rozhovoru komentuje situaci optimisticky a potvrdil, že poptávka po jejich autech je rekordně vysoká a problémy s nedostatkem polovodičů se v jejich případě daří minimalizovat až tak úspěšně, že do konce roku budou vyrábět jejich auta téměř v běžném režimu a vyjádřil se také, že doufá v zcela běžný režim výroby již v prvním kvartálu roku 2022. Neočekává tedy tak velké problémy s jakými se museli potýkat v posledních dvou měsících.
— Na otázku, zdali by se měli zaměstnanci Škoda Auto bát o práci jednoznačně odpověděl, že nikoliv.
— Mluvil také o rezervách, které by měl každý jejich dodavatel vytvářet, aby byl na podobné problémy lépe připraven.
— Nejsou již kvůli výpadkům v dodávkách polovodičů v krizovém módu jako dříve, kdy plánovali výrobu ze dne na den.
— Ani po zkušenostech z této krize nebude ŠA (VW) usilovat o to, aby si čipy vyráběli přímo a nechají tento segment na svých dodavatelích, se kterými budou pravděpodobně intenzivněji spolupracovat.
— Zmínka byla také o tom, co udělali například v automobilce Hyundai jinak oproti ŠA, když je tento problém s nedostatkem čipů nezasáhl tak výrazně jako právě je? Velice to zkrátím, dle pana Schäfera měli prostě vzhledem ke svému dodavatelskému řetězci v Hyundai štěstí.
— Junst in time je z pohledu Škody Auto stále preferovaný.
— Ponaučení do budoucna? Vytvoří nový koordinační tým přímo na oblast polovodičů.
— Byli jste s výrobci čipů v kontaktu předtím (před touto krizí)? No úplně ne, byli jsme obvykle v kontaktu s těmi velkými jmény v dodavatelském řetězci, Continental, Bosch atd. a ne třeba s Renesas, která vyrábí čipy v Japonsku. Čipy Renesas patří do součástky, která pak patří do součástky od Bosch.
— Jsou na obzoru nějaké další problémy? No doufám, že ne…pořád nás zaměstnává covid, jedeme z vlny do vlny…udržet výrobu v běhu, když už teď máme čipy a vracíme se k rouškám, hygieně, přestávkám byl dost zajímavý rok.
Pokládáme si tedy v závodním výboru KOVO při běžícím kolektivním vyjednávání otázku, do jaké míry tyto optimistické změny v dodávkách polovodičů v automotive ovlivní i situaci u dodavatelů jako jsme my, kde náš zaměstnavatel kvůli těmto rizikům začal vytvářet nejrůznější černé scénáře a se kterými nás aktuálně konfrontuje při kolektivním vyjednávání na rok 2022?
Jak to vnímáte vy, zaměstnanci RBCB?
Dodavatelé už opět fungují, podnik krizi překoná, říká šéf Škody Auto:
Za výbor ZO OS KOVO RBCB zpracoval místopředseda a člen EC Bosch David Matajs.